Az önéletrajzírás- tanácsok

1. Az önéletrajz

Nem elég, ha jó szakember valaki, ezt prezentálni is tudni kell a megpályázott pozíciótól, szakmai képesítéstől függetlenül. Sok esetben az interjú kulcsát egy jól megírt életrajz jelentheti. Az önéletrajz elkészítésénél több dologra ajánlatos figyelni.

Pályázatának elküldésekor mindig pontosan jelölje meg, hogy melyik állásajánlat érdekli, melyikre küldi jelentkezését. Ügyeljen arra is, hogy komoly benyomást keltsen (pl. az elérhetőségek közül az e-mail cím illetve a csatolt kép is tükrözze ezt).

2. Telefonos kapcsolatfelvétel

Ha a beküldött önéletrajz alapján hívják be, az már fél siker! A telefonos kapcsolatfelvétel tágabb értelemben már az interjú részének tekinthető kedvességet, ugyanakkor határozottságot sugározzon a hangja.
Amennyiben lehetősége van rá, jegyezze fel a beszélgetés részleteit,

  • különösen a pozíció lényegét,
  • a találkozó helyszínét és időpontját,
  • a keresendő személy nevét és természetesen
  • az elérhetőségeket.

Így értesíteni tudja a céget, amennyiben bármi váratlan esemény miatt késne vagy esetleg le kellene mondania a találkozót. Jó esetben megkérheti a hívót, hogy küldje el e-mailban is a fontosabb adatokat.
Első körben esetleg számíthat rá, hogy nyelvtudását is tesztelhetik telefonon, illetve rövid előszűrésre kerül sor a személyes találkozó előtt, de a legtöbb esetben telefonon a személyes találkozás időpontját egyeztetik.


3. Felkészülés a találkozóra/interjúra

Ha életrajza kellőképpen figyelemfelkeltő volt és túljutott ez első telefonos megbeszélésen is, sor kerülhet a személyes interjúra. Sok esetben nem a leendő munkáltatóhoz, hanem tanácsadó céghez kell mennie első körben, azonban mindegyik esetben rendkívül fontos, hogy a találkozó során jó benyomás alakuljon ki Önről.


A következőkben néhány ötletet olvashat, amiket érdemes megfontolni mind az interjúra készülés során, mind közvetlenül a találkozó előtt, alatt és után.


Közvetlenül az interjú előtt, alatt:

  • Mindig készüljön fel a beszélgetésre, annak tükrében, hogy mi a találkozó célja.
  • Készüljön a saját szakmai hátterének bemutatására, ha szükséges, akkor idegen nyelven is.
  • Gondolkozzon el, milyen kérdéseket tenne fel a pozícióval, munkavégzéssel kapcsolatban a személyes találkozón. A jól megválasztott kérdésekkel nagyobb fokú érdeklődést mutathat az álláslehetőség iránt.
  • Amennyiben már a szakembert kereső vállalathoz megy interjúra, nézzen utána a cégnek, készüljön fel belőle a találkozó előtt. Ezt leggyorsabban az interneten teheti meg, a cég honlapját, illetve szakmai és hírportálokat tanulmányozva.
  • Érkezzen időben a találkozóra, de ne túl korán, maximum 5-10 perccel a megbeszélt időpont előtt. Lehetőleg ne késsen, illetve ilyen esetben mindig értesítse időben a céget.
  • Fontos a megfelelő ruházat, megjelenése legyen elegáns, azonban kerülje a túlzásokat is.
  • Fontos, hogy tudja, kihez érkezik és milyen pozícióra. Mutatkozzon be és mondja el ezeket az információkat az Önt fogadó kollégának.
  • Az interjú során legyen figyelmes hallgató, és tegyen fel megfelelő kérdéseket. A kérdésekkel előzetesen érdemes készülni, illetve készüljön fel arra is, hogy tudjon röviden Önmagáról, szakmai tapasztalatairól beszélni.
  • A találkozó során igyekezzen tartani a szemkontaktust beszélgető partnerével.
  • A kézfogás nagyon sokat elárul valakiről, az egyenes, határozott, jól megválasztott erősségű (de nem túl erős!) kézfogás a legmegfelelőbb.
  • Mobiltelefonját kapcsolja ki, illetve halkítsa le az interjú idejére, és lehetőleg ne fogadjon hívásokat a megbeszélés alatt.

Interjú után:

  • Az interjú végeztével, búcsúzáskor is fontos a határozott kézfogás, a szemkontaktus és az elköszönés.
  • Pályázatának átfutási ideje egyes esetekben hosszabb lehet, szükséges lehet türelmére, míg visszajelzés érkezik. Telefonon 2-3 hét elteltével érdemes legkorábban érdeklődni. Ajánlott az interjú után, az elköszönéskor rákérdezni, mikor és milyen formában számíthat visszajelzésre!
  • Abban az esetben, ha már második körös interjúra megy a Partnercéghez, gyűjtse össze benyomásait, tapasztalatait a találkozóval kapcsolatban. Egyes esetekben a tanácsadó cég munkatársa kérheti Önt, hogy erről számoljon be neki a találkozó után e-mail-ben, vagy a tanácsadó kolléga keresi Önt telefonon ezzel kapcsolatban.